"Det er ingen slike ting som en perfekt leder, enten tidligere eller nåværende, i Kina eller andre steder. Hvis det er en, han er bare late, som en gris invertere våren som løk i hans nese i et forsøk på å se en elefant".
Liu Shao-Chi
Det kan være sant at det er ingen slike ting som perfekt leder-ledere er menneskelige, tross alt. Men det er ikke å si at folk som holder lederstillinger ikke bør kontinuerlig søke å forbedre deres lederskap ferdigheter.
Noen ledere sette neppe et eksempel for andre til å følge. De kan ha et merke på deres kontor døra eller generelle som uttaler dem 'Head of Service'; Adm. dir.; eller 'Enhet veileder' men gjør disse 'Merkekategori holdere' vise alle de nødvendige kvalitetene å inspirere andre til å følge dem? Det er usannsynlig at folk blir forfremmet til senior posisjoner uten noen lederskap ferdigheter, men de kan mangler én eller flere avgjørende seg.
Vi må identifisere hva er avgjørende kvalitetene til en effektiv leder for for å kunne måle ledere lederskap evner. Etter min mening er de seks i tall:
a leder er en visjonær
a leder angir et eksempel
a leder forstår hva som motiverer hvert gruppemedlem
a leder bygger støttende relasjoner
a leder gjør det mulig for andre å nå sitt fulle potensial
a leder forstår kraften i kommunikasjon
Disse er seks komponentene som hver leder må arbeide hardt på stadig og konsekvent bruke, og viktigst, demonstrere i alt han eller hun gjør. Tenk på det som en løvsag – The ledelse Jigsaw ®
Med mindre alle seks stykker er på plass, leder vil ikke oppnå sitt potensial, heller ikke vil de som ønsker å følge deres leder. Ingen håper å lede et team med høy ytelse kan gjøre dette hvis de er 'ett stykke kort av en jigsaw'! La oss vurdere hver brikke i litt mer detalj.
VISJON. Lederskap innebærer tar folk på en reise, men hvis folk er å følge den må ikke være en reise inn i ukjent. Slike destinasjoner kanskje arbeide til kaptein Kirk av romskip Enterprise, men de vil ikke fungere for dagens ledere med sine føtter plassert godt på terra firma! En person som å holde en lederposisjon uten en klar visjon, eller muligheten til å kommunisere en effektiv måte, vil være posisjon i mørket (sannsynligvis alene!).
Opprette en visjon, av natur, må en av de fremste rollene til en leder-som det setter en positiv tema for fremtiden. En leder visjon – som han eller hun personlig assosierer seg med – bør appellere til folk på et følelsesmessig plan, så vel som en praktisk. Det skal være meningsfylt, relevant og inspirerende: oppmuntre folk til å kjøpe deg inn i det villig. Når ledere uttrykke sitt syn på en måte som berører deres etterfølgere, de inviterer sterk forpliktelse: en felles formål som fokuserer personer på en delt, gjensidig fordelaktige målsetting.
"En leder figurer og aksjer en visjon som gir punkt til arbeidet til andre"
Charles hendig
EKSEMPEL. En av de viktigste og mest effektive kvalitetene ledere kan vise er konsekvent og synlig for å koble verdiene de står for med sine dagligdagse handlinger. Konsistens og synlighet er faktisk tastene. Folk respekt og følge ledere som atferd gjenspeiler deres ord; de har ingen respekt for ledere som sier én ting og gjør en annen. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" er ganske enkelt ikke god nok.
Ledere bør, derfor ser hardt i speilet og vurdere hva de ser. De bør spørre seg selv: "gjør jeg føre på en slik måte at jeg ville gjerne følge meg selv? Jeg konsekvent demonstrere ledelsen kvaliteter som jeg ville anerkjenne i ledere som jeg meg selv, respekt?" Du kan være sikker på av én ting: du kan ikke være kontinuerlig vurderer din ytelsen som leder, men dine etterfølgere vil være! De vil se din hver bevegelse og tar et kundeemne fra deg.
"Lederne fungerer som om alle er å se, selv når ingen ser"
Brian Tracy
MOTIVASJON. Å ha en visjon er én ting: selge det på en måte at andre vil realisere det er helt en annen. Leader's rolle er å fokusere energier av tilhengere på felles mål og oppmuntre dem til å oppnå disse målene. Likevel alle er forskjellige og reagerer på ulike stimuli. Virkelig store ledere forstå deres etterfølgere: de forstår deres behov, deres drømmer, deres frykt, deres følelser-hva ' gjør dem tick'. Det er en forståelse av virkningen av ulike behov på forskjellige personer som er avgjørende for effektiv ledelse.
En av de største motivators er å tro at du bidrar til gruppens suksess, og dermed til suksess for den samlede visjonen. Folk trenger å tro at de spiller sin del og vellykket ledere sikre at de får anerkjennelsen deres innsats fortjener. I min erfaring med å jobbe med junior ledere over hele landet, er troen på at de er verdsatt for sin innsats en av de vanligste funnet demotivators.
"Ledelse er kunsten å få noen andre til å gjøre noe du vil ha gjort fordi han ønsker å gjøre det"
Dwight D. Eisenhower
RELASJON. Er det da innlysende at en leder må etterfølgere – et team av personer som arbeider sammen mot et felles mål. For å være effektive, krever et team som jobber på tvers av en organisasjon støttende relasjoner ikke bare mellom leder og tilhengere, men mellom tilhengere selv. En kultur av tillit må finnes mellom alle medlemmene, på alle nivåer, med leder gir lysende eksempel for alle å følge.
Til tross for grunnleggende endringer tvunget på organisasjoner i de siste årene (ned skalerings- eller delegerte budsjetter for eksempel) er fortsatt noen avdelinger, ledet av 'kort-holdere' som opptatt seg i konflikt i arbeidet til sine underordnede; er villige til å dele informasjon; og insisterer på sanksjoner mot hver beslutning. Ennå om det moderne leder utfordringen er å gjøre optimal bruk av færre ressurser (og det er!) vil dette bare skje hvis folk oppfordres til å delta i en åpen, positivt miljø som er basert på gjensidig støttende relasjoner. 'Sjampinjong management' må erstattes av en kultur der alle er forberedt på å gi og motta tillit.
"All din kraft er i din union. Alle faren er i disharmoni"
Henry Longfellow
Song of Hiawatha
EMPOWERMENT. Opplyst ledere forstår at folk flest naturlig, vil bedre seg og gitt riktig støtte og oppmuntring, vil gripe muligheten å tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap. De har også innse at nøkkelen til å få best ut av folk er å gi dem ansvar for egne handlinger i stedet for å opprette et miljø av kontroll og mistillit.
Slike ledere er villige til å delegere aspekter av deres rolle til sine underordnede når situasjonen tillater, og videre, er du forberedt på å styrke dem til å ta beslutninger selv, innen parametere, uten recourse til høyere myndighet.
Empowerment er basert på troen på at, gitt muligheten, folk er forhåndsbestemt å tenke på seg selv og vil generere ideer som nytte deres arbeidsplass, deres organisasjon, og dermed, ved filtypen – selv. Fulgte ordre robotically produserer robots; tillate oppfinnelse og inspirasjon produserer ideer og stolthet i individuelle og team prestasjoner.
"Treat folk som om de var hva de burde være, og du vil hjelpe dem å bli hva de er i stand til å være"
Goethe
KOMMUNIKASJON. Mens alle de holder merket av lederskap, uten unntak, preker betydningen av effektiv kommunikasjon, praksis ikke alle hva de forkynne. Men enda en gang, det er leder som skal lede veien ved hans eller hennes eksempel.
Produktiv kommunikasjon er bygd på forståelse mellom alle parter. En leder som er forberedt på å komme seg ut og gå foredraget vil være i en langt bedre posisjon til å både forsterke visjon, og høre hvordan det mottas, enn den som forblir skrivebord-bundet. Det er noen mer potente motiverende handlinger en leder kan ta enn å gjøre innsats for å snakke med front-line arbeidstakere og å spørre "hvor er ting kommer?", og mener det!
Vi lever i en kommunikasjon alder. Ennå kommet inherente farene med tidligere ufattelig krefter nå på vår lett tilgjengelig. Kommunikasjon er ikke bare om hva – like viktig er "hvordan". Klok ledere balansere effektiviteten av teknologi med virkningen av den menneskelige touch. De er vel klar over at de ikke kan riste en hånd, pat en tilbake eller smile selv via e-post!
"En leder er noen som vet hva hun ønsker å oppnå, og hvordan du kommuniserer den"
Margaret Thatcher
MELDINGEN? Meldingen er at sanne ledere må bli dyktigere i et bredt spekter av grunnleggende ferdigheter som kan være representert ved The ledelse Jigsaw. De holder lederstillinger bør måle seg mot denne modellen for å sikre at de er ikke 'ett stykke kort av en jigsaw'.
Jigsaw ledelse er en modell for ledelse beste praksis opprettet ved Alan Cutler, ledelse forfatter, motiverende foredragsholder og mentor. Se www.leadershiptalks.com for flere detaljer om hvordan Alan kan utvikle lederskap ferdigheter av dine ledere, eller kontakte ham på alan@leadershiptalks.com. Alle detaljer om The ledelse Jigsaw finnes i hans bok, ' ett stykke kort av en Jigsaw', skaffes fra www.leadershiptalks.com
No comments:
Post a Comment