Har du noen gang prøvd å definere lederskap i dine egne ord?
Min favoritt ledere har alltid vært en inspirasjon for meg på grunn av måten som de tok ansvar for alle områder av livet. Disse personene har aldri gjort unnskyldninger, og var alltid ansvarlig for alt de gjorde.
Mens mange mennesker bruker de to ord-ansvar og ansvarlighet, om hverandre, mener de faktisk veldig, veldig forskjellige ting.
Mange ganger, spesielt når et firma er å få omstruktureres, en kan lande opp med en kampanje som setter en i en annen rolle med ulike forventninger og en helt ny kultur. Jeg kjenner folk som har landet i posisjoner i stort ansvar av noen ledelse stokking som et resultat av en fusjon eller oppkjøp av et selskap. En venn av meg fortalte meg om sin erfaring med å få en helt uventet kampanje som fikk ham til toppledelsen kadre. Ler, sa han, og han var den yngste deltakeren på den første konferansen etter denne omgjøre.
Det kan virke morsomt, men det kan også være litt skremmende og skremmende. I en slik situasjon, du ville åpenbart prøver og takle så vel som du kan ved hjelp av alle pose med triks som er at du har plukket opp på deg her. Men, uten tvil, vil du være utenfor komfortsonen. Du kan ha noen, men ikke alle ferdigheter nødvendig for å håndtere utfordringene i den nye rollen. Mange mennesker prøver hardt, men deretter gi opp og spørre sine sjefer til å plassere dem tilbake i roller som er mer behagelig.
Lederskap tvinger ofte deg ut av komfort-sonen inn nye terreng. Veksten er ofte bare holdning når vi gi opp tidligere oppfatninger av hva som er mulig.
Her er nøkkelen! Som toppledelsen er du pålagt å gjøre overgangen fra administrerende "ting" til å håndtere "folk" som er helt i stand til å administrere "ting". På dette nivået hvis du gjør feilen å gjøre i stedet for å håndtere, kjører du en dobbel risiko. For det første vil du gjøre en rolle som ikke er så stor som hva organisasjonen er betaler du for. Også, du risikerer å fremmedgjøre og opprørende folk som har rollen som du tar på.
Jeg har gjort denne feilen. Når jeg innså min feil, begynte jeg å investere tid og energi i å utvikle de talenter og evner av mitt team i stedet for å ta på sine aktiviteter. Selvfølgelig kan en slik prosess være treg til å gi resultater; men i det lange løp det vil vise seg utrolig lønnsomt.
Så begynne å administrere folk og se hvordan ting vil begynner å snu. Det bringer oss til den avgjørende forskjellen mellom 'ansvar' og 'ansvarlighet'.
I en mindre bedrift, du er ansvarlig for mange roller og bærer mange hatter. Ansvar refererer til aktiviteter og hvordan man kan arbeide for å oppnå og takle alle tingene som må gjøres vanligvis av sjonglerer mange hatter. I en større bedrift, en person kan bare ikke gjøre alt av seg selv.
På et annet nivå innebærer øverste ledelsen i et selskap som du holder ansvarlighet for hele virksomheten ytelse. På dette stadiet, må du distribuere ansvarsområder til andre mennesker, selvfølgelig med din konstant veiledning og overvåking.
Så, som en leder, gi bort "gjør" til teamet. Bare fortelle dem 'hva' som kreves, og la "hvordan" for dem, innenfor de gitte parameterne.
Det vil være en tøff overgang å gjøre, men tro meg, det kan gjøres! Det vil være en av de mektigste lederskap erfaringene du noensinne vil lære.
No comments:
Post a Comment