Sunday, December 9, 2012

De syv dødssynder lederskap

Stolthet. Misunnelse. Forslukenhet. Begjær. Sinne. Grådighet. Dovenskap. Du anerkjenne enten disse som de syv dødssynder eller som temaer for prime-time TV. Likevel, du var sannsynligvis lært som barn at dette er dårlig, og du bør ikke gjøre dem. I forbindelse med denne artikkelen, kan du gjøre som du var undervist og tror dårlig når du begår disse lignende synder på arbeidsplassen.


Som ledere, er vi stadig blir introdusert til nye teknikker og teorier. Hammer & Champys prosessen Re-engineering forretningsmodell, Mckinsey's 7-S Framework og Kenichi Ohmae 3 C strategiske trekanten er alle eksempler på strategiske modeller utviklet for å hjelpe ledere tror om sin virksomhet i forskjellige og innovative måter. Hva sitter på toppen av alle modeller og rammer, skjønt, er en rekke grunnleggende attributter som enhver leder bør ha hvis han eller hun skal har vist, vedvarende suksess som en leder.


I min karriere som en leder, har jeg vært heldig nok til å oppleve et bredt spekter av lederskap situasjoner der noen ganger jeg hadde en fantastisk suksess, og andre ganger opplevd bedrøvelige failure. Ser tilbake på mine feil, hadde mange av dem ingenting å gjøre med en teori, en ramme eller en teknologi som ble benyttet. Feil hadde å gjøre med sprekker i min egen grunnleggende attributter som forlot meg sårbare som en leder. Jeg har kokt dette ned til syv nøkkel synder som denne artikkelen vil fokusere på å hjelpe deg bli en mer effektiv leder.


Synd #1 - arroganse


Noen gang kjent en manager som konsekvent hevdet å vite mer enn resten av teamet? Hva med ett som var villige til å lytte til motstridende synspunkter? Er ikke dette bare et tegn på tillit? Hva er galt med det?


Tillit som leder er avgjørende som folk ser til deg, spesielt når ting blir tøffe. Når det går amok, og snur seg mot arroganse, disrespects lederen teamet. Vise respekt og har tillit, og du vil gjøre bra. Trekker ut respekt og du er bare en arrogant doofus.


Synd #2 Indecisiveness


Så du har et møte på mandag, og ledelsen enige om et kurs av handlingen. På tirsdag, lederen bestemmer seg for å ta en helt annen løpet av handlingen. Torsdag manager går tilbake til mandagens løpet av handlingen. Følgende re-hashing mandag du er tilbake gjennom det samme problemet fra sist mandag. Blech.


Besluttsomhet betyr manager lytter til dem rundt ham eller henne, og så gjør det best bestemmelse for prosjektet som resten av teamet kan forstå, og holder seg til den. Mens gruppemedlemmer ikke kan være enig med vedtaket, bør de kunne se begrunnelsen. Beslutninger uten begrunnelse eller uten lytting vil til slutt frustrere teamet og sette et mål på ryggen.


Synd #3-Disorganization


Vi har alle kjente manager som ber om den samme informasjonen flere ganger, holder planen i hodet sitt versus skrive ting ned eller er så rasende at de er på randen av spontant combusting. Deres disorganization skaper unødvendige stress og frustrasjon for prosjektgruppen.


Lederen må ha en klar vei brolagt for personalet å få fra starten til ferdigstillelse, og kontroller at ballen går fremover hver dag av prosjektet. Disorganization fører til frustrasjon, som fører til enten empati eller anarki.


Synd #4-stahet


På en av mine tidlige prosjektledelse jobbene var jeg en måned bak tidsplanen på et tremåneders prosjekt. Jeg nektet å endre prosjektplanen insistere på at jeg kan "gjøre opp timeplanen" av kutte hjørner og eliminere oppgaver. Til tross for hele prosjektgruppen forteller meg at vi var i dyp yoghurt, seg jeg sta fremover. Jeg endte opp med aldri å se slutten av prosjektet fordi stahet min fikk meg fjernet som prosjektleder. Snakk om din 2 x 4 over hodet.


Lederen kan tro hans eller hennes syn på virkeligheten er den rette veien å gå, men det er viktig at han eller hun balanserer sine egne perspektiv med at av resten av prosjektgruppen. Besluttsomhet uten å lytte til teamet fører til stahet.


Synd #5-negativisme


År tilbake, ville en av min peer-ledere, i deres iver for å "administrere forventninger" konsekvent diskutere prosjektet i et negativt lys. Enten fokus var på hva arbeidet ikke få gjort, hva den nye utgaven av uken var, som ikke var gjør jobben sin. Sin negative holdning om arbeid, folk, og hensikten med prosjektet sapped energi, entusiasme og lidenskap ut av arbeidet. Det var en selvoppfyllende profeti; prosjektet mislyktes fordi prosjektlederen villet det å mislykkes.


Dette er enkel; en glass-er halv-tom-prosjektleder skal være en fryktelig motivator og vil sap energi fra et team. Dette betyr ikke at du må være en skinnende-lykkelig person hele tiden; men at prosjektlederen har å virkelig tro hva han eller hun gjør, og trenger å positivt motivere teamet å komme dit.


Synd #6-feighet


Tenk deg dette: lederen som, når du trykker på en innenfor budsjettet eller tidsplanen over-run, vil skylde gruppemedlemmer, interessenter, eller noen andre som kunne muligens har bidratt til deres ikke-ytelse. Mye lettere å spille skylden spillet og implisere andre fordi alt ikke gikk helt som planlagt. Hva en weenie.


Det er helt OK å være selvkritisk og klar over dine egne svakheter og feil. For en leder å virkelig fortsette å vokse i deres lederskap evner de trenger å være først til å innrømme sine feil og lære fra dem i motsetning til å være den siste innrømme sine feil.


Synd #7-Untrustworthiness


Enkelt sagt, ledere som ikke viser nødvendige ferdigheter, vise visdom i deres beslutninger, eller
demonstrere integritet ikke kommer til å være klarerte. For laget å virkelig ha tillit til deres
leder, må de tror at sjefen har ferdigheter til å administrere prosjektet, visdom til å gjøre lyden forretningsbeslutninger og integriteten for å sette lagets interesser foran sine egne. Ta ett av disse attributtene unna, og det er bare et spørsmål om tid før sjefen blir stemt ut øya.

No comments:

Post a Comment