Ledelse: Kunst eller vitenskap?
Tre store problemer som affext de fleste organisasjoner er lav moral, høyt stress og jobb misnøye. Som vanskelig som det kan være å tro hver og en av disse problemene gjenspeiler dårlig ledelse. Til tross for volumer som er skrevet om emnet av lederskap, synes det å unnvike de fleste ansvarlig for å få arbeidet gjort fra andre. En god leder fokuserer på disse vanlige men alvorlig problemer og finner løsninger. Det er umulig å få best ut av dine underordnede hvis de ikke er begeistret for sitt arbeid, fordi med mindre de nyte sitt arbeid, vil de stresset og anstrengt og får ingen trivsel.
Som leder er det viktig å betale spesiell oppmerksomhet til arbeid etos av organisasjonen der du forsikre deg om at hver person føles bra om sitt arbeid. Med andre ord, har du å bli en omsorgsfull leder; en leder som ikke behandler sine ansatte som maskiner, men som mennesker med følelser. Du må være en leder som er det for dem når de trenger du, men opprettholde en avstand der det er nødvendig. Ofte ledere gjør feilen å ta toppen ned ledelse for høytidelig. Som kan ha jobbet i siste, men tidene har forandret seg; Du kan få større produktivitet ved en omsorgsfulle holdning enn gjennom utspekulerte myndighet. De fleste av lederskap workshops og seminarer stress på nye lederskap paradigmer som er forankret i styrking av folk.
Du må endre for å bli en effektiv leder. Endre holdninger er aldri lett, men når du ser sannheten det ikke tar mye tid til å endre. Og den eneste måten du kan se fordelen av omsorg lederskap er ved å prøve det. Når du putter den i praksis vil du bli overbevist. Så, er det ikke vanskelig å endre. Alt du trenger er et sterkt ønske om å endre og en forståelse av hva som må endres. Hvis du gjør en bevisst innsats for å bli en omsorgsfull leder, vil du bli en på null tid.
Det hjelper for å ha et bilde av hva slags leder du ønsker å bli. Her er noen av de kvaliteter av en effektiv, opplyst og omsorg leder som du kan prøve å etterligne og sette ut i praksis:
* Lytte oppmerksomt til arbeiderne.
* Hvis du er enig, bekrefter sjenerøst og gi kreditt hvor det er fortjent.
Når du ikke er enig, kritisere forsiktig og privat.
* Verdi ideer og andres og fremme et miljø hvor disse ideene er velkommen
* Stole på den kollektive visdommen av gruppen, og tillate dem å lage beslutninger knyttet til å øke sine egen produktivitet.
Når du ser folk gjør rett, setter pris på dem og gjøre deres bidrag som er kjent i hele organisasjonen.
* Oppmuntre ansatte til å oppnå sine enorme uutnyttet potensial.
* Ikke føler seg truet når folk være uenig med deg.
* Vet at mest verdifulle beholdningen av enhver bedrift er folk.
Søke råd fra andre, og handle ut fra den.
* Gi kreditt i stedet for å ta æren.
* Ta ansvar når ting går galt.
* Fremfor alt, har en sans for humor og dyrke attributten i alt du gjør.
Dette er noen av karakteristikkene av en effektiv og opplyst leder som går langt i å forbedre moralen til folk og øke produktiviteten.
No comments:
Post a Comment