Friday, November 9, 2012

Det er ikke logoen, dum!

Merkevarebygging er et hett tema i disse dager. Det er ikke bare relatert til produkter, men å "brand" av kjendiser, politiske kampanjer og selv byer. Hva er en merkevare likevel?


La oss rydde opp noen misforståelser. Merkevarebygging er ikke logo, slagord eller kjendis ansiktet. Dette ville være merkevarebygging på sitt grunneste.


Grunnen til at store merkevarer som trives er på grunn av noe mye mer enn en enorm reklamebudsjett og sleip markedsføringskampanjer. Mennesker og samfunn er tiltrukket av felles verdier. Store merkevarer vite hva deres verdier og ikke bare kommunisere dem, men demonstrere disse verdier på alle nivåer i sine operasjoner.


Innenfor hver stor merkevare er en underforstått "løfte". Dette løftet kalles merkevare kjernebudskap. Det er en ting som organisasjonen kan konsekvent levere på, dag inn og dag ut. Det har å være autentisk. Tenk hvis FedEx ikke få din pakke det over natten, eller Starbucks gjorde en elendig kopp kaffe!


Det er denne autentisitet og pålitelighet som bygger tillit med merkets valgkrets. Stol forbindelser over tid; en stor merkevare vil vokse på grunn av denne compounding effekt på sitt forhold til samfunn det tjener. Store merkevarer som definerer og uttrykke deres verdier. opprette et kjernebudskap for merkevaren de konsekvent levere på; og frem og demonstrere disse verdiene og meldinger effektivt og congruently.


Så hvordan kan du dra nytte av denne typen tilnærming?


Merkevarebygging fungerer når det er tilpasset av hele organisasjonen. Dette betyr at merkevaren formidles gjennom hvert kontaktpunkt internt og eksternt. Det er mange måter en organisasjon kan sende ut blandet meldinger.


Når et komplett branding program er innført, fokusere all kommunikasjon på det samme konsekvente budskapet; interessenter og ansatte har merkevarebygging retningslinjer for alle deres kommunikasjon og samhandling med samfunnet; og leverandører som konsulenter, pr og kampanjer byråer har riktig retning.


Hva en stor merkevare er laget av - komponentene i konsistens:


1. Kjerneverdier er hjørnesteinene i en stor merkevare.
Organisasjonen allerede har bestemte verdier det overholder - har de vært formulert og avklart? Fokus på 3-4 kjerneverdiene organisasjonen har er nyttig for å bestemme hva du kommunisere og hvordan du samhandler i verden.


2. Den kjerne splitter meldingen er en uttalelse som inkluderer din "merkeløfte".
Hva er det én tingen som du kan levere på uansett omstendigheter? Hva kan du alltid telles på? Vær oppmerksom på dette ikke er en garanti, men heller et løfte om å levere på en konsistent grunnlag.


3. Merke personlighet er en måte å tilpasse og humanize en organisatorisk merkevare.
Mennesker samhandler med folk, ikke konseptuell juridiske enheter. Hva er brand personligheten til organisasjonen? Er det unge og midtre alderen? Scholarly eller hoften? Tradisjonell eller trend-innfatning?


4. Merke ikonene er alle visuelle og audio symbolene som kommuniserer hvem du er.
Logoen er bare ett aspekt av denne ikonografi - det inkluderer også alle utskrift, online, broadcast media communications og kampanjer.


Merkevarebygging er noe som foregår i hjertet. Det er et forhold som er bygd på tillit og konsistens. Det er løftet i en pågående forholdet mellom organisasjonen og dens valgkrets. Det er bygget over tid og forbindelser med tid. Det kan være mytiske og varig, eller det kan være svak og overflødig.


Hva er iboende styrke din merkevare? Hva du levere på? Og hvilke verdier gjør jeg demonstrere og leve gjennom ved hjelp av organisasjonen?

No comments:

Post a Comment