"En av de største sykdommer er å være ingen til noen"... MotherTeresa
Bill Clinton gjorde det til Maks, Winston Churchill oppfunnet bare om det, Michael Jordan gjør det og greier det med enestående førsteklasses, Tiger Woods gevinster mer av det med hver post-tournament media conference, og det kommer ut av Oprah Winfrey porene. Loren Becall fortsatt gjør det, Marilyn Monroe hadde bøtte belastning av det og fortsetter å enthral nye generasjoner av film goers, Richard Branston og Jack Welch gjøre det på gode dager, men George W. Bush og Vladimir Putin aldri gjøre det, og vil aldri. En rettferdig rekke CEO'S, klut, menn idrett menn og kvinner, odd politiker og mange andre svært synlig og ikke så synlig folk gjøre det, så hvorfor ikke du?
Selvfølgelig, kanskje av skala Karisma quotients ikke hva du trenger for å få synlighet, status og myndighet som er nødvendige for å lykkes i feltet av innflytelse. Du kan ha liten vilje til å bli en annen Nelson Mandela eller Mother Teresa, men du kan lure på hva mer du trenger å gjøre for å gi din karriere eller yrke løft den fortjener.
Du kan stille spørsmål hvorfor noen av din contemporaries er mer overbevisende, eloquent, populære og magnetiske. Du kan være perplexed over at du ikke får gode ideer over linjen eller agonise over lave nivåer av entusiasme generert av presentasjoner og taler.
Kanskje du ønsker å være en leder og ikke en etterfølger, og du er usikker på hva du skal gjøre for å forbedre profilen din ledelse og bygge din Karisma kvotienten.
Kanskje har du falt for ondskapsfull stykke fiction som du enten født med den, eller du er ikke. I motsetning til hva mange tror, fant vitenskap ingen bevis for en Karisma gene. Heller, såkalte indefinable x faktor ser ut til å alltid være sentrert rundt et sett av hardt vunnet og meget spesielt atferd.
Prøveversjon, trengsel og feil kan trenge igjennom historien av naturlig utviklet Karisma, men mange av disse unike og spesielle atferd er tilgjengelige for deg hvis du velger å investere tid og energi som kreves for å utvikle dem.
Forskning innen ledelse og sosialpsykologi gir bevis på at karismatiske atferd er lært og regelmessig dukke opp fra uønskede tidlige erfaringene. Mange karismatiske personligheter som det synes var talentfull barn som opplevd familie kriser og counterbalanced disse tidlig tap med selvtillit tilstrekkelig mengde og en sterkere følelse av formål i livet.
Forskere funnet, for eksempel at karismatiske ledere delte tre særtrekk i deres bakgrunn. Først, de ble oppfordret til å utmerke seg i ulike pursuits tidlig i livet. For det andre, de var fra familier at fant vanskeligheter men fått nok ressurser til å håndtere, og for det tredje, de tok på ansvarlig roller på et tidlig alder. Meget god råd til foreldre hvis de vil vise seg et barn som praksis karismatiske atferd?
Andre undersøkelser støtter ideen om at karismatiske personligheter vedta bestemt mentale strategier og lære bestemt atferd for å oppnå den magnetiske totalpakke som du kjenner som Karisma.
Den gode nyheten er at mange av variablene er identifisert og karismatisk atferd kan være formet. Så, hvis du vil gjøre det, du kan.
En av de mest interessante egenskaper som er identifisert i karismatiske personligheter er deres sterke omfavnelse av grunnleggende ennå enkle konsepter ofte oversett av 'mindre' vesener. Karismatisk personligheter innse at Karisma ikke kan gjøres alene. De anerkjenner Karisma som den ultimate utbetalingen av en open conspiracy mellom dem og deres publikum og etterfølgere.
Karismatisk personligheter erkjenner at miljøet de skal operere er et delt område for ledere og etterfølgere å konstruere karismatiske forholdet sammen. Dette er i motsetning til mange ikke-karismatisk høyttalere som viser sine målgrupper som passiv vitner til handler ut av deres idealised self-images.
Sistnevnte typene nevnt ovenfor spankulere rundt morsomt seg med hva de overveie er forlokkende og fargerike forestillinger. Lytterne og målgrupper tolke ofte slike arrangement tilrettelegging som intemperate, egotistical og pretensiøs.
Vis resultatene vi beskriver som Karisma som arbeidet karismatiske høyttalere og ledere. De søker aktivt verbal og ikke verbal signaler fra sine målgrupper å etablere hvis de er på riktig spor. Dette, i sin tur figurer deres atferd og form og innhold av sine forestillinger. De også en tendens til å være suveren self-observers og konstant overvåke og administrere deres atferd for maksimal effekt av hva de sier og gjør.
De justere sine meldinger og ytelse, som situasjonen krever, mens opprettholde og styrke høyere, delt kjerneverdier og tro på sine målgrupper.
Karisma ordet er avledet fra de gamle greske ordet χάρισμα betyr 'gave nåde eller favør'. Karismatisk høyttalere og utøvarar innser instinktivt at en gave er noe bestowed på dem av andre. De vet de ikke kan forvente favør av sine kolleger, samtidige, underordnede eller målgrupper, til de har opprettet en felles plass der transaksjonen Karisma kan finne sted.
En primær funksjon i ovenfor quid pro quo er det som kalles skjemaet. Uansett kommunikasjon det er to grunnleggende elementer: Form og innhold. Innholdet er relativt enkle å definere, som gjelder 'harde' elementene i en melding, mens skjemaet er langt mer komplekse fordi den har koblinger til de "myke" komponentene av en kommunikasjon.
Den enkleste måten å forstå forskjellen mellom skjemaet og innhold er å equate innhold med det som er sagt, og danner med hvordan noe er sagt. Den største feilen mange høyttalere, ledere og persuaders gjør er å fokusere alle sin innsats på innholdet.
Karismatisk høyttalere har mestret kunsten å bygge inn svært spesielle elementer i skjemaet for å opprette en vinnende ytelse.
Oppmerksomhet til skjemaet er avgjørende, som et middel til å bygge en felles plass, og i fremtidige artikler, jeg vil utforske noen av de viktigere elementene i skjemaet som tillater communicators å lage plass der transaksjonen Karisma finner sted.
(c) Desmond Guilfoyle 2005
No comments:
Post a Comment