Wednesday, March 28, 2012

Spør ikke fortelle lederskap: Hvorfor trenger jeg en forretningsplan?

Hvorfor trenger du en forretningsplan!


Spørsmål: i forrige ukes kolonne, du ga råd om hvordan du starter en bedrift og du holdt forkynnelsen om hvordan du skriver en forretningsplan. Jeg eier en bedrift, jeg har ikke en plan, og jeg gjør rettferdig fin. Hva er så farlig?


Svar: Hvordan vet du at din bedrift gjør "fint" Hvis du ikke har en forretningsplan? Dette er som en løper sier at han er "fast" når anmodet hans kjører tempo. Kvalitet og suksess måles ikke uten benchmarks og mål. En forretningsplan gir begge, slik at du kan sammenligne dine resultater til målene. Uten en plan er det alt for lett å flytte i feltet for deg selv.


Med ordene til Alan Lakein planlegger"ikke å planlegge å mislykkes." Bedriftseiere kan forsømme planlegging for en rekke årsaker. De misliker kan ta beslutninger, eller de kan bekymre seg om hvordan planen vil gjenspeile deres suksess. En eier kan føle seg engstelig om dokumentere (og gjør "offisielle") jobbeskrivelser, linjer med autoritet, budsjetter og markedsføringsplaner. En entreprenør kan skrekk slike kontrolltiltak følelsen at en forretningsplan er akkurat som å ha en sjef! Hvis du bygger et hus uten en plan, men kan du finne deg selv bor i hva ser ut som et barns lek fort. Hver scene er basert på en plutselig inspirasjon, og ditt nye hjem blir "nysgjerrighet kjøre vill." En kvalitet arkitekt begynner med hans eller hennes endelige produktet i tankene. For å bygge en sikker virksomhet, må du planlegge.


Ifølge en Small Business Center ved Bradley University, 70 til 80 prosent av nye virksomheter mislykkes i sine første år, og bare halvparten av de som fortsetter forbi et år, overleve til fem år. På samme måte, statistikk fra Dun & Bradstreet gjenspeile at bare 37 prosent av bedrifter med færre enn 20 ansatte vil overleve fire år, og bare 9 prosent vil overleve ti år. I lys av skremmende statistikken synes det tåpelig å ta unødige risikoer – som mislykkes å planlegge.


Du kan fortsatt tenke, "Jeg ikke kan gjøre en plan, fordi ting endrer for fort." Selv om konstant forandring er uunngåelig i enhver virksomhet, kan en god plan være din nøkkel å håndtere endring. Som en sjømann vise jeg en forretningsplan som ligner en centerboard på en liten seilbåt. Takket være sin centerboard kan båten fortsette går fremover, som vind SKIFT retning; uten sin centerboard ville båten flail rundt og etter ulykken. En god plan holder deg konsekvent flytte fremover-noen ganger sakte, noen ganger raskt, men uten bryter sammen!


Mens du skriver din forretningsplan, kan du føle frustrert. Tross alt, skriver du dine mål, uten å ta umiddelbare tiltak for å nå dem. Du må forstå hvor du er og hvor du går, før noe sted. Skrive en plan kan være utmattende, også. Jeg garantere, men slapp følelser vil forsvinne, som din virksomhet transformeringer fra "gjør det helt fint" til "gjør det veldig bra."


Jeg håper mitt svar på spørsmålet ditt er tilstrekkelig og gir deg en forståelse av hvorfor jeg tror at en forretningsplan er kritiske. Nedenfor finner du noen spørsmål du bør vurdere mens utviklingen planen:


• Hvorfor ønsker jeg å starte min egen bedrift?
• Har jeg funnet den rette virksomheten for meg?
-Hvem er mine kunder?
• Hva disse kundene trenger at markedet ikke er for tiden tilby?
• Hvordan vil jeg nå dem?
• Hva vil det ta å nå dem?
• Hvor mye vil det koste for å sørge for deres behov som er unmet?
• Hvor mye er de villige til å betale å møte disse trenger?
• Kan jeg tjene penger i denne bransjen?

No comments:

Post a Comment