Kundens første inntrykk av firmaet bestemmes av deg- eller e-postmeldingen. Måten du kommunisere gjenspeiler hvordan andre oppfatter deg. Holde og vedlikeholde et tillitsfullt forhold med kundene dine ved å være klar over sjargong og tekniske språket du bruker ved kommunikasjon.
Din kan ha interne kunder, eksterne kunder, eller begge deler. Disse kunder setter sin lit du. I noen yrker (f.eks. lege, finansielle konsulent, banker, CPA, advokat), har du en svært spesifikke rolle som confidant. Uavhengig av okkupasjon, kan du gjenkjenne at tillit refererer til hvordan du kommuniserer informasjon, i tillegg til informasjonen selv.
Det er ikke bare om informasjonen du sender. Det handler også om hvordan informasjonen blir kommunisert. Hvis du sender en kundeinformasjon i en e-postmelding som er feiltolkes, vil du miste at tillit faktor.
Tillit er vanskelig nok å tjene først. Og tillit er praktisk talt umulig å ta igjen, når den har mistet.
Vær oppmerksom på at "tillit" kanskje ikke grunnen til en klient ansetter du eller en kunde kjøper fra deg. Det kan ha noe å gjøre med innledende innkjøp avgjørelsen.
Likevel, mangel på tillit er en levedyktig grunn for kunder å ta sin virksomhet andre steder. Mangel på tillit, kan også være en faktor i skyting noen i et bedriftsmiljø. Kunden (eller sjefen) kan ikke selv forstå at tillit er en viktig faktor i din profesjonelle forhold – før det er borte.
E-post kan være et effektivt redskap for å bygge og opprettholde tillit i relasjoner med kunder og kolleger. Du ikke vil at bruken av sjargong eller forvirrende terminologi i e-poster til å sette på spill at tillit.
Husk at din bruk av tekniske termer og industrien sjargong kan oppfattes som støtende mottakeren. Det kan vises en uhøflig eller nedlatende til leseren. Som, i sin tur kan forårsake forlegenhet eller selv kostbare feil.
Unngå tekniske termer og sjargong, med mindre du er sikker på at leseren vil forstå hva du mener. Som vil føre til sunn, tillitsfulle, kostnadseffektiv relasjoner med kunder og kolleger.
No comments:
Post a Comment