Bruke sjargong, tekniske termer, forkortelser og spesialisert vokabular i e-postmeldinger er fylt med fare. Dette språket kan føre til misforståelser. Og denne misinterpretation av terminologien kan være dyrt på mange måter.
1. Det kan påvirke din faglige relasjoner.
2. Det kan gjøre deg eller din bedrift, ansvarlig.
Relasjoner
Miscommunication kan sette på spill forretningsforbindelser. Ved hjelp av sjargong kan knuse rapport du har jobbet så hardt for å bygge med kunder eller kollegaer.
En leser som mottar en e-postmelding som er fylt med tekniske termer og industrien sjargong kan ha flere reaksjoner – ingen av dem godt. Leseren kan for eksempel bli irritert, forverres eller sint. Det er en naturlig menneskelig reaksjon å bli defensive når du får noe du ikke forstår.
Leseren kan også tror du prøver å være nedlatende, eller du prøver å vise fram. I det minste, vil leseren bli frustrert. Personen kan, eller ikke, bry å anmode du å "oversette".
Hvorfor underlagt kunder eller kollegaer til den typen behandling? Ikke ta sjansen for ødelegger et godt forhold til folk ved å sende dem informasjon de ikke kan forstå i e-postmeldinger.
Ansvar
Hvis en kunde misunderstands informasjon du har gitt via e-post, og fungerer på den, som er ansvarlig hvis noe går galt? Det er ansvar problemer involvert med misforståelser.
La oss for eksempel si at du leverer økonomiske data til en kunde, og han/hun misunderstands denne informasjonen. Hvis kunden gjør en avgjørelse som er basert på misforståelser, kan det føre til kostbare feil.
Det kan hende at "Gratis" til kunden monetære. "Kostnad" for deg, kan være et tap av troverdighet. Misinterpretations kan være dyrt og pinlig.
Hvorfor ta sjansen? Ikke Legg deg selv eller din kunde i en risikofylt situasjon. Prøv å bruke klart ordlyden og unngå forvirrende teknisk sjargong.
No comments:
Post a Comment